Bir markanın piyasada nerede durduğunu anlamak, marka ile ilgili kısa, orta ve uzun vadeli strejiler geliştirmek ve dolayısıyla, uzun vadede başarıyı sağlamak için oldukça önemlidir. Hangi dönem için olursa olsun, bir markanın mevcut durumunu anlamak ve bunu iyi bir şekilde analiz etmek, işletmenin güçlü yönlerini ortaya koyduğu kadar zayıflıklarını anlamak için de doğru bir davranıştır ve bu zayıflıklardan kaynaklanabilecek tehditleri bertaraf etmenin yanında yeni fırsatları belirlemeyi de kolaylaştırır.
Markanın mevcut pozisyonunu analiz etmek ve anlamak
Rekabet Analizi: Markanın nerede durduğunu anlamanın ilk ve belki de en basit yolu, markanın ana rakiplerini belirlemek ve onların güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmekle başlar ve bu değerlendirmeler, markanın gerçekte nerede durduğunu anlamaya yardımcı Markanın güçlü yönlerini, zayıf yönlerini, fırsatlarını ve karşı karşıya olduğu tehditleri analiz eden SWOT ve Porter'ın Beş Kuvvet analizleri, markanın konumu hakkında oldukça değerli içgörüler sağlar.
Pazar payı değerlendirmesi: Markayı, rakipleriyle kıyaslayıp halihazırda var olan bir pazardaki payını anlamak için markanın öne çıkan yönleriyle iyileştirilmesi gereken alanlarını ortaya koymak için yapılan değerlendirmeler bütünüdür.
Müşteri Algısı Analizi
Anketler ve geri bildirim: Her ne kadar pek çok işletme için anket yapmak, geri bildirim almak ve müşteriden elde edilen bu verileri, analistlerin değerlendirmesi için anlamlı hale getirmek bir külfet yada angarya gibi görünse de, markanın algısı hakkında oldukça değerli bilgiler sağlayan bu bildirimleri toplamak, markanın müşteri tarafından nasıl göründüğünü anlamak için somut, kolay elde edilen ve genellikle düşük maliyetli bir süreç yönetimidir.
Sosyal Medya Takibi: Müşteri ilişkileri alanında oldukça büyük bir yer tutan sosyal medya platformlarındaki takipler, insanların marka hakkında neler söylediklerini anlamak, geri bildirimleri almak ve eğilimleri analiz edip trendleri anlamak konusunda kapsamlı bir veri sunar.
Finansal Performans Analizi
Satış ve gelir trendleri: Satış verilerinin, gelir artışının ve kârlılığın incelenmesi, markanın piyasa konumunun nicel bir ölçüsünü sağlar.
Maliyet analizi: Operasyon ve pazarlama maliyetlerinin değerlendirilmesi, verimliliğin artırılabileceği alanları vurgular.
Marka değerini doğru şekilde değerlendirme
Markanın tanınması ve hatırlanması: Markanın hedef kitlesinde yer alan tüketicilerin markayı rakiplere göre ne kadar kolay tanıyıp hatırladıklarını ölçmek kritiktir. Anketler, PR faaliyetleri ve marka takip çalışmaları gibi aksiyonlar bu metrikleri ölçmeye yardımcıdır.
Marka sadakati ve savunuculuğu: Markanın ürünlerinin Tekrar satın alma oranları ve Net Tavsiye Skoru (NPS) aracılığıyla müşteri sadakati ve savunuculuk seviyelerinin değerlendirilmesi, markanın gücünü ve müşteri bağlılığını anlamaya yardımcı olur.
SWOT Analizi
Markayı içten ve dıştan değerlendirme: SWOT analizi, içsel güçlü ve zayıf yönler ile dışsal fırsatlar ve tehditleri belirlemeye yardımcı olur. Markanın mevcut durumu hakkında kapsamlı bir bakış sunar.
Bir markanın pozisyonunu doğru anlama yöntemleri
Müşteri segmentasyonu ve satın alma davranışlarını analiz etmek
Demografik analiz: Hedef kitlenin demografik profilini (yaş, cinsiyet, gelir vb.) anlamak, markanın doğru bir şekilde konumlandırılmasına yardımcı olur. Bunu anlamak için çeşitli kırılımlardan yararlanan ve verileri analiz ederek doğru hedeflemeler yapan araçlardan yardım almak oldukça yerinde bir karar olacaktır.
Davranışsal analiz: Müşteri davranışlarını, tercihlerini ve satın alma kalıplarını analiz etmek, markanın nasıl algılandığı ve kullanıldığı hakkında içgörüler sağlar. Bu analiz demografik analizle birlikte yapılırsa daha verimli sonuç verir.
Markanın nasıl algılandığını anketler yoluyla anlamak
Markanın konumlandığı yeri daha iyi anlamak için iki türde anket planlanabilir. Bunlar tüketici ve odak gruplarına yönelik araştırma çalışmalarıdır.
Tüketici anketleri, tüketicilerden marka özellikleri, imajı ve genel algısı hakkında doğrudan geri bildirim toplamak için yapılandırılmış anketlerdir.
Odak gruplarına yönelik çalışmalar ise markanın konumu ve algısı hakkında nitel içgörüler toplamak için derinlemesine tartışmaların yapıldığı ve marka ile doğrudan etkileşime geçmeye hazır olan kitleye marka tarafından bazı alanların sağlanması olarak düşünülebilir. Tartışma forumları ve sosyal medyada açılan gruplar yada hashtagler bu grupta sayılabilir.
Pazardaki konumu haritalandırma
Algısal haritalama: Tüketicilerin markayı kalite, fiyat ve hizmet gibi çeşitli özellikler açısından rakiplerine göre nasıl algıladıklarını görselleştirmek için oluşturulan harita.
Konumlandırma bildirimleri: Markanın benzersiz değer önerisini ve farklılaşmasını yansıtan net ve özlü konumlandırma bildirimlerinin belirlenmesi ve geliştirilmesi.
Rakipleri kıyaslamak ve bunları analiz etmek
Performans metriklerinin karşılaştırılması: Markanın içinde olduğu pazarın içindeki payı, müşterilerin marka hakkındaki memnuniyeti ve markanın finansal performansı gibi ana performans metriklerinin önde gelen rakiplerle karşılaştırılması işini kapsar.
Marka imajı analizi: Rakiplerin tüketiciler tarafından nasıl algılandığını değerlendirerek, farklılaşma ve boşlukların doldurulması için gerekli olan fırsatları araştırmayı ve belirleyerek aksiyona geçmeyi kapsar.
Dijital Analitik
Web sitesi ve sosyal medya analitiği: Web siteleri üzerinde çalışan analiz yazılımları ve sosyal medya üzerinde belirlenen parametreleri takip ederek analiz eden araçları kullanarak web sitesini trafiğini, sosyal medyadaki etkileşimleri ve bunların satışa dönüşüm oranlarını ölçmek, markanın çevrimiçi varlığı ve etkinliği hakkında içgörüler sağlar.
Markanın güncel pozisyonunu anlamanın marka farkındalığı üzerindeki olumlu etkileri
Pazarlama stratejlerini hedeflemek
Markanın güncel pozisyonunu anlamak, hedef kitleyle uyumlu pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi içim kritik öneme sahiptir. Bu, pazarlama çabalarının daha etkili olmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlar.
Müşteri etkileşimini geliştirmek
Marka algısını net bir şekilde anlamak, daha ilgili ve etkileyici içerikler oluşturulmasına yardımcı olur, bu da daha iyi müşteri etkileşimi ve sadakati sağlar. Hedef kitleyle daha güçlü bağlar kurulmasına olanak tanır.
Rekabet avantajını arttırmak
Güçlü yönlerin ve iyileştirme fırsatlarının belirlenmesi, işletmelerin markalarını rakiplerinden farklılaştırmalarına olanak tanır ve böylece rekabet avantajını artırır. Bu, marka tanınırlığını ve tercih edilme oranını yükseltir.
Kaynakları daha iyi kullanmak
Markanın pozisyonunu bilmek, kaynakların marka büyümesi ve farkındalığı üzerinde en büyük etkiyi yaratacak alanlara daha etkili bir şekilde tahsis edilmesine yardımcı olur. Pazarlama, ürün geliştirme ve müşteri hizmetlerine yapılan yatırımların stratejik hedeflerle uyumlu olmasını sağlar.
Marka sadakatini arttırmak
Tüketiciler, bir markayı ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşıladığını düşündüklerinde, sadakat artar. Markanın pozisyonunu anlamak, marka mesajlaşmasında ve deneyiminde tutarlılığı korumaya yardımcı olur, bu da sadakati ve savunuculuğu artırır.
Uzun vadeli başarı ve sürdürülebilir bir marka için yerinde kararlar almak
Markanın pozisyonunun kapsamlı bir şekilde anlaşılması, bilgilendirilmiş kararlar almak için sağlam bir temel sağlar. İşletmelerin piyasa değişikliklerine ve tüketici tercihlerine proaktif olarak yanıt vermelerini sağlar, uzun vadeli başarı ve sürdürülebilirlik sağlar.
---